Akcja ma na celu przybliżenie uczniom, rodzicom i nauczycielom tematyki związanej z afazją. Afazja rozwojowa – to specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka.
Rodzicu jeśli chcesz uzyskać odpowiedź na nurtujące Cię pytania dotyczące Twojego dziecka lub jest coś, co niepokoi Cię w jego rozwoju, zachowaniu bądź osiągnięciach szkolnych, skontaktuj się z:
Proponujemy rodzicom:
Sekretariat Poradni czynny od poniedziałku do piątku w godz. 7.30-15.00
[1] Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 10 grudnia 1948r. - [pobierz]
[2] Konwencja o Prawach Dziecka - [pobierz]
Istotne ustawy i przepisy wykonawcze:
[3] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z dnia 30 września 2008 r.) - [pobierz]
[4] Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst ujednolicony - zawiera zmiany wprowadzone ustawą z dnia 2 lipca 2004 r., która weszła w życie z dniem 21 sierpnia 2004 roku - Dz. U. z 2004 roku Nr 173, poz. 1808) - [pobierz]
[5] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych - [pobierz]
[6] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach - [pobierz]
[7] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym oraz młodzieżowym ośrodku socjoterapii - [pobierz]
* [8] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych - [pobierz]
[9] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki - [pobierz]
* [10] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
[11] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 czerwca 2015 r. . w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego -
** [12] Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 5 grudnia 2002 r. w sprawie przypadków, w których wyjątkowo jest dopuszczalne zatrudnianie młodocianych, którzy nie ukończyli gimnazjum, osób niemających 16 lat, które ukończyły gimnazjum, oraz osób niemających 16 lat, które nie ukończyły gimnazjum - [pobierz]
* [13] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach - [pobierz]
* [14] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych - [pobierz]
STATUT PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W STRZELINIE
Statut został opracowany na podstawie następujących aktów prawnych:
§ 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
„Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
57-100 Strzelin Regon 932174566”
CELE I ZADANIA PORADNI
Celem Poradni jest organizowanie i prowadzenie kompleksowej pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, w tym:
ORGANY PORADNI
1) Dyrektor Poradni,
2) Rada Pedagogiczna Poradni.
1) organizowanie działalności psychologiczno – pedagogicznej Poradni oraz reprezentowanie placówki na zewnątrz,
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego pozwalającego na właściwy przebieg pracy Poradni,
3) sprawowanie opieki nad dziećmi objętymi działalnością Poradni oraz stwarzanie im warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej Poradni, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,
5) kontrola prawidłowości przebiegu pracy merytorycznej Poradni, w tym kontrola realizacji obowiązków statutowych przez pracowników pedagogicznych Poradni
6) organizowanie obsługi administracyjnej, finansowej i gospodarczej Poradni,
7) dysponowanie środkami finansowymi, określonymi w planie finansowym placówki, zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną Poradni i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Poradni,
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Poradni,
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników Poradni.
Organy Poradni współpracują ze sobą w realizacji statutowych zadań Poradni.
ORGANIZACJA PORADNI
Poradnia może prowadzić swoją działalność we wszystkie dni tygodnia z wyłączeniem niedziel i świat, w godzinach dostoswanych do faktycznych potrzeb odbiorców usług. Dzienny czas pracy Poradni ustala Dyrektor Poradni w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
PRACOWNICY PORADNI
W poradni zatrudnieni są pracownicy pedagogiczni oraz pracownicy administracji i obsługi. Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów, socjoterapeutów, terapeutów, doradców zawodowych, lekarza.
1) prowadzenie działalności diagnostycznej psychologicznej, pedagogicznej lub logopedycznej oraz opiniowanie na pisemny wniosek rodziców/opiekunów prawnych lub pełnoletniego ucznia, w tym zawsze udzielenie informacji o wynikach procesu diagnostycznego,
2) prowadzenie działań orzeczniczych,
3) prowadzenie działań informacyjnych, profilaktycznych i doradczych,
4) poradnictwo i konsultacje,
5) przygotowywanie i prowadzenie zajęć z zakresu terapii psychologicznej, pedagogicznej lub logopedycznej ustalonych przez prowadzącego specjalistę na podstawie dokonanej diagnozy, w uzasadnionych przypadkach konsultowanych w powołanym zespole diagnostyczno-terapeutycznym,
6) współdziałanie z rodzicami lub opiekunami prawnymi, pedagogami, psychologami, logopedami szkolnymi i nauczycielami w zakresie wczesnego wykrywania zaburzeń, mogących spowodować lub powodujących trudności w funkcjonowaniu poznawczym i/lub emocjonalno- społecznym dziecka/ucznia,
7) przygotowywanie i. prowadzenie grup terapeutycznych/wsparcia dla rodziców lub opiekunów prawnych dzieci objętych opieką przez Poradnię oraz dla rodziców lub opiekunów prawnych innych uczniów z edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych placówek.
8) przygotowywanie i/lub prowadzenie. w miarę możliwości czasowo-organizacyjnych różnych form informacyjno-szkoleniowych oraz sieci współpracy dla pracowników placówek oświatowych,
9) prowadzenie dokumentacji diagnostyczno-terapeutycznej.
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym badań przesiewowych,
2) diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów,
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów,
6) prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1)diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy,
2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń,
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów,
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1)systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia,
3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej,
4) współpraca z innymi nauczycielami-doradcami szkolnymi w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego,
5) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez Poradnię,
6) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1)prowadzenie kancelarii zgodnie z instrukcją kancelaryjną,
2) zapewnienie zgodności działań z Ustawy o zamówieniach publicznych,
3) prowadzenie inwentaryzacji zgodnie ze stosownymi przepisami,
4) prowadzenie archiwizacji zgodnie ze stosownymi przepisami,
5) zapewnienie warunków pracy i nauki zgodnych z przepisami dotyczącymi BHP na terenie budynku Poradni.
ZAKRES WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI PODMIOTAMI
1.Poradnia realizuje zadania współdziałając także z innymi poradniami, placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
1) współpracę w celu zapewnienia kompleksowej pomocy dziecku i rodzinie,
2) wymianę doświadczeń i informacji,
3) współpracę w organizowaniu warsztatów, spotkań informacyjno-szkoleniowych,
4) konsultacje i porady.
ROZWIĄZYWANIE SPORÓW
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Statut został uchwalony przez Radę Pedagogiczną Poradni – Uchwała Nr 3 -21/22 z dnia 15 września 2021r.
TERMINY POSIEDZEŃ ZESPOŁÓW ORZEKAJĄCYCH W ROKU SZKOLNYM 2023/2024
Terminy posiedzeń zespołów orzekających mogą ulec zmianie z uwagi na potrzeby klientów poradni (szczególnie podyktowane problemami zdrowotnymi).
Terminy posiedzeń zespołu orzekającego zostały pozytywnie zaopiniowanie przez członków Rady Pedagogicznej na posiedzeniu dnia 1 września 2023r.
Strona 1 z 2