Ćwiczenia logopedyczne, mające na celu usprawnienie narządów mowy, wyrobienie właściwego toru oddechowego to żmudny proces, wymagający cierpliwości, wielu powtórzeń. Dzięki wykorzystaniu artykułów spożywczych takich jak: nutella ,miód, paluszki oraz baloników, wiatraczków itp. proces ten można uatrakcyjnić.

Przybornik logopedyczny:

  • małe lusterko,
  • świeczka
  • 2 plastykowe talerzyki
  • piłeczki pingpongowe, styropianowe
  • rurki koktajlowe
  • patyczki higieniczne
  • zestaw do robienia baniek mydlanych
  • korek od wina
  • ryż preparowany
  • nutella lub miód
  • andruty
  • paluszki
  • kolorowe piórka
  • wiatraczek
  • harmonijka ustna
  • zabawki wymagające dmuchania np. baloniki

Przykładowe ćwiczenia:

  • smarowanie warg, podniebienia nutellą, miodem, następnie staranne oblizywanie językiem, kontrolując pracę języka w lusterku,
  • przyklejanie cienkiego andruta do podniebienia, przytrzymywanie czubkiem języka aż się rozpuści,
  • wysuwanie szerokiego języka z buzi- „ łyżeczka", posypywanie drobnymi cukierkami, posypką do tortów, następnie mlaskanie językiem przy podniebieniu do momentu rozpuszczenia posypki,
  • turlanie po podniebieniu ryżu preparowanego,
  • przenoszenie ryżu preparowanego za pomocą rurki z talerzyka na talerzyk,
  • „Królik je marchewkę"- zjedzenie paluszka bez pomocy rąk, wciągając go do ust wargami,
  • „Mecz"- dzieci leżą na brzuchu lub siedzą przy stolikach na przeciwko siebie, parskając, prychając: „prr, brr" lub dmuchając przekazują sobie piłeczki pingpongowe, styropianowe,
  • zdmuchiwanie piórka z dłoni wprowadzając czubek języka w wibracje podczas wymawiania sylab: pry, bry, pra, bra, pro, bro, pre, bre, try, dry, tra, dra, tro, dro, tre, dre itp.
  • nadmuchiwanie balonika, dmuchanie na wiatraczek, wydmuchiwanie baniek mydlanych, zdmuchiwanie świecy z różnej odległości, dmuchanie na płomień tak, żeby nie zgasł, żeby „tańczył",
  • „Orkiestra"- gra na instrumentach muzycznych: flecie, harmonijce ustnej,
  • „ Spróbuj mnie zrozumieć"- wypowiadanie słów jak najwyraźniej, by zrozumiały inne dzieci, z korkiem utrzymywanym między zębami.